|
KARTĀGA, jau kuro reizi man nākas atzīt,
ir viena no visu laiku labākajām grupām L-jas rokmūzikas vēsturē vispār.
Dibināta un darbojusies Rīgā, laikaposmā no 1994. līdz 1996.gadam.
Grupa rodas no ANDŽOŅA(grupas TUKŠĀ MUCA (1989-94) līderis, viņam bijuši
arī dadzi citi projekti un solodarbi) vēlmes kopā ar EDGARU ŠUBROVSKI
(grupas M.GVARDE (1991-93) līderis) uzspēlēt industrial mūziku. Jāpiezīmē,
M.GVARDE spēlēja visai tradicionālu punkroku, bet TUKŠĀ MUCA - indie
ģitārroku, kam gan vietām bija ļoti jūtamas ietekmes no eksperimentālās
mūzikas. TUKŠĀ MUCA bija beigusi pastāvēt, 1994.g. sākumā Tornī ierakstījusi
pēdējo albūmu, un ANDŽONS alka jauna projekta, kurš vairāk eksperimentētu,
vairāk trokšņotu. Tā radās KARTĀGA.
Divi minētie cilvēki ir specializējušies ģitārspēlē un dziedāšanā, bet
par KARTĀGAS bundzinieku kļuva ULDIS ZARIŅŠ (arī no M.GVARDES). Basists
tika atrasts caur sludinājumu avīzē - ULDIS KAIRIS (bez nopietnākas
pieredzes rokā).
Pirmā uzstāšanās notika kādā KRĀMENES (Krāmu ielas pagraba) pasākumā
1994.g. augustā. Tajā reti kurš spēja novērtēt jauno grupu (piem. es),
bet jau nākamie KARTĀGAS koncerti bija vieni no iespaidīgākajiem kādus
jebkad esmu vērojis latvju rokā. Te jāmin fests Sabilē "Zem tilta",
koncerts kādā Rīgas picērijā ('94.g. rudens), koncerts Rīgas 3.vsk.
(gada nogale), uc. Kad es tos vēroju, man nebija nekādu šaubu par to
kas ir L-jas labākā grupa tobrīd, es neko tik spēcīgu '90-jos gados
nebiju redzējis. Netaisos analizēt vai aprakstīt grupas mūziku. Nav
jau grūti pateikt, ka tā ir indie ģitārroka, punkroka, hard core, industrial
un eksperimentālās mūzikas stilu sajaukums. Tas nav svarīgākais. Savarīgākais
ir tas ko gandrīz neiespējami pateikt vārdiem, to jūt, to pārdzīvo.
KARTĀGA spēja tā spēlēt...
Rudenī Tornī (KARTĀGA bija "tīra Tornis rec.
grupa" - mēģināja un ierakstījās Tornī) grupa ieraksta savu pirmo
albumu "Tik tālu, tik prom". Jaunatne ir sajūsmā,
KARTĀGA kļūst par pazīstamāko pagrīdes grupu, izdevuma "Torņa Orgāns" aptaujā šis
albūms (izdots tikai kasetes formātā) atzīts par gada labāko, bet pati
KARTĀGA - par gada grupu NO 1.
1995.gada pavasarī nepārtrauktā 3 dienu maratonieraksta sesijā tiek
ieskaņota otra kasete "Zēns ar akmeni".
Šī ir krietni melanholiskāka un konceptuālāka mūzika, tajā vairāk ir
inmprovizācijas. Pēc tās noklausīšanās man radās pārliecība, ka KARTĀGA
ir grūtas izšķiršanās priekšā: vai nu turpināt virzību arvien eksperimentālākas
un uz improvizācijām balstītas mūzikas virzienā, vai atkārtoties. Arī
šis albums (un grupa) guva tādus pašus panākumus nākamajā "Torņa
Orgāna" gada aptaujā - gada albūms un gada grupa.
Pēc pavasara KARTĀGAS darbībā ietājās nopietns panīkums, grupa faktiski
pārtrauca savu darbību, un sāka izplatīties baumas par KARTĀGAS izjukšanu.
Grupa gan ik pa brīdim sasparojās uz koncertiem un festivāliem, bet
tomēr bija spiesta publiski paziņot, ka drīz izbeigs savu darbību. Apmēram
tanī laikā grupai pievienojās dziedošā IEVA. KARTĀGAI bija vairāki "pēdējie"
koncerti, bet pats pēdējais bija festivālā "PAGRIMUŠIAS LAIKMETS"
1996.gada septembra beigās Ķīpsalas studentu klubā "Robinsons".
Grupai ļoti grūti nākās savākties uz pēdējo ierakstu, tā ka pēdējā albūmā
"Sirēnu sala" ir vairākas dziesmas no koncertieskaņojumiem
(tās kuras viņi nepaspēja ierakstīt Torņa studijā). Pa to laiku, kamēr
notiek šie "pēdējie" koncerti un ieraksti, katrs no KARTĀGAS
jau ir nodevies citiem projektiem: ANDŻONS sāk organizēt savu nakošo
projektu LATVIJAS GAAZE; ULDIS ZARIŅŠ spēlē grupā
YULUNGA, vēlāk SATTELITES, VOICEKS VOISKA, SIRKE; ULDIS KAIRIS kļūst
par VOICEKS VOISKA ģitāristu,
bet EDGARS ŠUBROVSKIS ieraksta pirmo soloalbumu un vēlāk dibina jaunu
grupu - HOSPITĀĻU IELA.
Jānis Daugavietis (1996.g.10.dec.)
|