Dažas albūmu recenzijas, 2003.gads, Torņa Laiks


PEST OF A CHILD, 2003 (POC) cdr

Diezgan labi atceros, kā mani patīkami pārsteidza POC 2000.g. koncertos. Tā bija ne tikai viena no gada vissvaigākajām (domāju muzikālajā ziņā) grupām, bet arī viena no manuprāt trim vislabākajām. Diezgan liela cd dziesmu daļa ir zināma kopš tiem laikiem, un tas varbūt arī ir galvenais iemesls, kāpēc ieraksts neskan ne 30% tik labi, kā viņi koncertos pirms tiem trim gadiem. Man noteikti ieraksts patiktu labāk, ja tajā būtu daudz vairāk džēzveidīgu un improvizatorisku iestarpinājumu (nevajadzētu aizmirst, ka POC bija pirmā Latvijas pankgrupa, kas atļāvās savā mūzikā sistemātiski iesaistīt taures). Vēl es varētu teikt, ka būtu patīkamāk, ja viņi vairāk dziedātu latviski, bet… vienīgās latviski dziedātās dziesmas ("Lielveikali") teksts ir nekas vairāk kā ideoloģisku standratfrāžu savārstījums (bet tā ir tipiska Latvijas sociāli aktīvo punkgrupu bēda). Vienmēr tādos gadījumos saku - spēlējiet instrumentālu mūziku, nemokiet sevi ar vāju tekstu rakstīšanu, un klausītājus - ar to "baudīšanu". POC noteikti ir tā grupa, kas var radīt labu instrumentālu mūziku.

PASAULES GAISMA (Tornis), cdr
Šī ir tā grupa, kurai beidzot ir ko teikt, un piedevām viņi to arī spēj izdarīt jēdzīgā veidā - baudāmā tekstā un atbilstošā mūzikā. Cits jautājums ir par noskaņu. Kā ir dažādi cilvēki, tā ir arī dažādi dominējošie garastāvokļi viņu dzīvēs, vai vismaz priekšstati par ideālajiem stāvokļiem. Ja tu esi depresīvs ideālists, tā varētu būt mūzika tev. Ja tu tāds neesi, bet tu spēj novērtēt labu mūziku, tev noteikti jādzird dziesma 'Pusnakts', ko jau daudzi padzīvojušāki un pret dažādiem depresīviem izejas līdzekļiem (piem., PG pieminētās pašnāvības vai cita veida bēgšanas no sabiedrības) mērenāk noskaņoti cilvēki atzinuši par izcilu veikumu.

Māris Šverns "M.U.M.S" (Tornis), cdr
Grupas BPP līderis savu 4-to soloveikumu atzinis par pirmo (ieskaitot arī visus BPP albumus), ko viņam beidzot nav kauns dot citiem klausīties. Zināms, klausītājiem ir citi vērtēšanas kritēriji. Māris ir radījis vairākus absolūti klasiskus ierakstus, gan solo (piem., "Romāna varonis" , 1997 vai "Atmiņainā deja", 1995), gan ar grupu (piem., "Cik dīvaini!" , 1995 vai "Esi ar mani!", 1996), tāpēc katram viņa jaunajam veikumam priekšā stāv nesalīdzināmi grūta salīdzināšanās cīņa ar viņa paša zelta fondu. Vai vispār ir iespējams ko labāku par minētajiem radīt? Varam tikai retoriski jautāt. Tomēr nevajag aizmirst, ka Māris ir hitmeistars, ko viņš arī apliecina šajā ierakstā. Kādās dziesmās? Klausieties paši!

SKYFORGER- Zobena dziesma, cd 2003
Gūstot KKF atbalstu, latviešu etniskā pagānmetāla karaļi (paskaties vasarās, cik daudz jauniešu staigā viņu t-kreklos un keponos!) ātri pildījuši solījumu un vasarā ierakstīto albumu izdod jau rudenī.
Galvenais jautājums, kas mani nomoka ir: kāpēc jāizlaiž koveru albums (es saprotu, ka visas dziesmas ir vairāk vai mazāk tradicionālas attiecīgo folka un etniskās mūzikas ansambļu repertuāram). Protams, iespējamas vairākas atbildes, arī visai cēlas, piem., iepazīstināt savu kopienu (hedbengerus) ar citām vērtībām, un man kā šī žanra (etnika) nespeciālistam nav viegli pateikt, ar ko un kā vēl savādāk šīs versijas atšķiras no tradicionālā izpildījuma, neņemot vērā to, ka mūziķi ir metālisti.
Dziesmas skan labi un interesanti, bet domājot par cd kopumā kā albumu, es atgriežos pie iepriekšējiem jautājumiem…
Pēteris Kvetkovskis, Ropažu 108-12, Rīga, LV-1006
skyforger@hotmail.com
www.skyforger.lv

Ingus BAUŠĶENIEKS- Viduslaiki, IB ieraksti, cd 2003
Ierakstītas 1999. - 2000. gados, bet izdotas tikai tagad. Mums nav citas izvēles, kā salīdzināt to ar citiem IB solo un grupas (Dzeltenie Pastnieki) ierakstiem. Ja salīdzina ar "Kaķi" (Dz.P., 2003), "Viduslaiki" šķiet daudz baudāmāki. Nevarētu teikt, ka tur ir vairāk hitu, bet to klausoties, tu diezgan labi ieslīdi kopējā noskaņā, kas noteikti ir krietni dabiskāka un emocionālāka nekā Pastnieku produktā.
PS Dīvaini, ka internetā nav iespējams neko atrast par šo cd, arī par pašu IB jaunākās ziņas ir no 1988-ā. Toties mēs uzzinām, ka "INGUS BAUŠĶENIEKA IERAKSTI IK" ir "Latvijas nacionālā svītrkodēšanas organizācija" biedre.

ILI "Hloja" (2003.g.)
Samērā rets gadījums - pieejams Latvijas krievu grupas ieraksts, bet šādu grupu pilnīgi noteikti ir vairāk. ILI darbojās Latvijā jau no 90-to sākuma, bet neskatories uz talantu un iespaidīgo spēlētprasmi, ir zināmi tikai kluba "Saksafons" aprindās. Vēl kāds fakts - grupai tā arī nav sanbācis iemūžināt savas dziesmas normālā roka ierakstā, jo "Hloja" ir pilnībā ieturēts mājas muzicēšanas tradīcijās - ierakstīts uz datora, aizstājot roka instrumentus ar jauniem, atbilstošiem dziesmu aranžējumiem, kas tiek nospēlēts "uz datora". Tiem, kas ir paspējuši būt uz kādu no grupas koncertiem, būs vēl šo dzirdēt vēl interesantāk. Atliek vienīgi pabrīnīties, jo rezultāds ir tāds, kādu bieži vien grupas nevar panākt pat "cilvēcīgā" studijā…bet tas jau būs par datorprogrammu pārzināšanu.
Kā jau pieklājas, albūma mūzikā un vārdos nav ignorēts krievu roka sakraments - Nautilus, Agata, Alisa, Kino, BG utt., bet darīts tas tiek ar "radošu pieeju",t.i., apspēlēt nevis atspēlēt. Teši šajā ierakstā, grupas skanējums stipri atgādina krievu "Bedri" - grupu "Centr" (tikai ne kādā gadījumā tekstu ziņā).
Pēkšņi "Hloja" izrādās arī memorial albums, jo Ili jau ir paspējuši pievienoties nesen izjukušo grupu sarakstam, viņiem tas izdevās š.g. pavasarī…romantiski, bet ļoti skumji…arī dziesmās.

PIRMĀ SĒRIJA, pirmais demo 2003
Jaunie melodiskā pankroka stāri no Carnikavas. No 80% citu grupu izceļas ar to, ka viņiem ir hiti (dziesmas ar jēdzīgiem un saprotamiem vārdiem + melodijas), kā galveno es izceltu "Pavasari" (kas, tomēr, laikam, nav veltīts PND līderim ar tādu pašu nosaukumu). Tas arī viņus dara par stāriem. Tiklīdz viņiem būs normālas kvalitātes ieraksti, viņi parādīsies topos, varbūt arī televīzijā.
janis - t.9432139 janis1@gusts.lv
Armands - t.6543978 nukis@one.lv
www.gusts.lv/1serija


IDEAL STANDARD - Genādijas klauvē pie durvīm, cd 2003
Zinātāji saka, ka īstenībā IDEAL STANDARD ir santehnikas leibls (kad esi savā mazajā istabiņā, paskaties, kas rakstīts uz tās iekārtas, uz kuras sēdi, ja redzēsi tur IDEAL STANDARD nosaukumu, vari justies droši un pārliecināts, tas ir brends ar vārdu).
Šos divus vārdus par savas sadarbības nosaukumu ņēma arī Kaspars Rolšteins (filozofs un reklāmbiznesa guru) un Hardijs Lediņš. Līdzīgi kā iepriekšējā šī tandēma projektā (opera "Rolstein On The Beach", ~1998), pārliecina tikai atsevišķi momenti, IDEAL STANDARD gadījumā tie ir tie mirkļi, kad darbībā iesaistās Lediņš.
http://www.laboratory.lv/main-lat.php?p=2&id=34


IN.STORA - How Come You Don't Get Bored Of All The Happy Ends on Screen?, Kablio Muzika, cd 2003
Iespējams, ka šis ir pirmais Latvijas punk / hc scēnas albums, kas izdots uz normāla (fabrikā štancēta) cd. Ja izdevniecība (šajā gadījumā - lietuviešu Kablio Muzika) riskē ieguldīt summu saražojot CD, tad vai nu ir pārliecība par mūzikas kvalitāti, vai arī par tās potenciālo pievilcību patērētāju acīs. Atbildes uz šiem jautājumiem mani īpaši neinteresē, vairāk tas, kas vidusšķiras tīneidžeriem liek tā bļaut un spēlēt tik monotonu un smagu mūziku (diskā, salīdzinājumā ar koncertiem, tās vienveidība mazliet ir maskēta ar visādiem intro, kas ņemti no citu žanru mūzikām)? Atkal divas iespējamās atbildes: jaunieši tiešām pārdzīvo pasaules netaisnības (runa iet, bez šaubām, par vistradicionālākajām politiskā hc klišejām); vai arī pārdzīvo to, ka paši ir šīs pasaules daļas (ekspluatatoru) daļa.
http://instora.core.lv


tornis