AUTORTIESĪBU joma ir tā sfēra, kurā
saduras divu grupu intereses - no vienas puses tie
ir "kapitālisti" jeb uzņēmēji (menedžeri, producenti,
izdevniecības), bet no otras - "strādnieki" (šajā
gadījumā - intelektuālā darba darītāji: mākslinieki,
dzejnieki, rakstnieki, mūziķi, fotogrāfi u.c.).
Trešā grupa autortiesību aģentūras darbinieki,
vidutāji starp pirmo un otro.
Likums, kas aizstāv autoru intereses
(viņu tiesības, tātad - AUTORTIESĪBAS), pieprasa
no uzņēmējiem vairākas sāpīgas lietas, piem., MAKSĀT
PAR KATRU AUTORA RADĪTA DARBA IZMANTOŠANAS REIZI.
Ja darbs ir dziesma, ir jāmaksā par katru dziesmas
atskaņošanas reizi, vai tā skan radio, TV, no koncerta
skatuves vai kafejnīcā. Ko šādā situācijā domā uzņēmējs
(piem., radio īpašnieks)? Viņš negrib maksāt vispār
- viņš rokgrupai pasaka: "Esiet laimīgi par to,
ka es spēlēju jūsu dziesmiņu!" Pat vēl vairāk: "Ja
vēlaties savu dziesmu dzirdēt radio, maksājiet!"
Bet kas ir radiostacija? Tas ir biznesa
uzņēmums, kas pelna naudu galvenokārt ar to, ka
atskaņo mūziku. Tātad - radio īpašnieks pelnīs naudu,
atskaņojot mūziķu sacerētas dziesmas, bet pašiem
mūziķiem nemaksās neko?
Jau gandrīz desmit gadus Latvijā
atkal valda kapitālistiskā jeb brīvā tirgus saimniekošanas
iekārta, un LR likumdošana, vismaz AUTORTIESĪBU
JOMĀ, ir pielāgota visas attīstītās pasaules likumdošanai.
Bet kāda ir Latvijas atšķirība no Rietumu valstīm?
Tā, ka liela daļa LR pilsoņu neapzinās un nepieprasa
savu tiesību ievērošanu.
To pašu varam teikt par Latvijas mūziķiem
kas bieži vien slikti pārzin savas tiesības. Viņi
dzīvo ar tādu pārliecību, ka par savām tiesībām
(šinī gadījumā - AUTORTIESĪBĀM) labāk pat nedomāt,
kur nu vēl runāt par tām ar saviem "saimniekiem"
- producentiem, menedžeriem, izdevniecībām u.c.
Tā ir laba augsne mūziķu, mūzikas autoru papildus
ekspluatācijai (paverdzināšanai).
Ja dziesmas sacerētājam nav zināšanu
nav īpašām, viņš nespēj noteikt pat to, kurā momentā
viņš tiek krāpts, kurā brīdī viņa dziesmas izmantotājs
(raidstacija, izdevniecība, producents) viņam melo,
acīs skatīdamies.
Šī projekta mērķis ir mūziķu informēšana
par AUTORTIESĪBĀM, kādas tās aprakstītas likumos
un kā AUTORTIESĪBU SISTĒMA darbojas dzīvē.
Tās ir autora juridiskas -ekonomiskas
un morālas - tiesības uz saviem darbiem (literāriem
un mākslas). Autortiesības apliecina to, ka Tevis
radītais darbs pieder Tev un dod tiesības pieprasīt
autorības atzīšanu, tiesības pieprasīt un saņemt
atlīdzību (naudu) par darba izmantošanu u.t.t.
Piem., ja Tavu dziesmu atskaņo radio, Tev par to
ir jāsaņem nauda; ja kāds Tavu dziesmu bez Tavas
atļaujas ir ielicis Internetā, viņš rīkojies pretlikumīgi,
un Tu viņu vari sūdzēt tiesā.
Blakustiesības pēc formas un satura
līdzīgas autortiesībām, tikai tās aizsargā izpildītājus
un fonogrammu producentus (fiziska vai juridiska
persona, kas veic izpildījuma skaņu pirmo fiksāciju
un ir atbildīga par tās pabeigšanu).
Autortiesību un blakustiesību zīmes.
Lai aizsargātu arī tādu produktu jeb
preču radītājus un īpašniekus, kuru radīto nav tik
vienkārši pirkt un pārdot kā, piem., ķieģeļus vai
burkānus. Runa ir galvenokārt par t.s. "mākslas
precēm" (kas var būt gan glezna, gan simfonija,
gan jebkāds priekšnesums) un "intelektuālo
īpašumu" plašākā nozīmē. Mākslas preču atšķirīgā
īpašība ir tā, ka ļoti bieži tās tiek pārdotas un
"iznomātas" neskaitāmas reizes. Līdz 19.gs.
vidum mākslas darba autors par savu darbu samaksu
varēja saņemt tikai vienu reizi, to pārdodot, bet
tas, kas notika ar viņa darbu pēc tam (piem., gleznas
vairākkārtēja pārdošanas izsolēs, kurās tās cena
daudzkārtīgi cēlās), viņu tieši neskāra. Tāpat bija
ar mūzikas autoriem - viņu sacerēto bez jebkādas
atlīdzības spēlēja koncertos un zaļumballēs, maksājot
tikai mūziķiem, bet ne mūzikas autoriem. 19. gs.
vidū daži Francijas komponisti bija neapmierināti
ar tādu praksi, viņi aizgāja uz restorānu, kurā
tika spēlēta viņu sacerētā mūzika, un atteicās maksāt
par apēstajām pusdienām, argumentējot to tā, ka
par viņu sacerēto mūziku, ko restorānā spēlē par
prieku un izklaidi apmeklētājiem, restorāns viņiem
(tās autoriem) neko nemaksā un viņi restorānam tikpat
labi var arī nemaksāt par ēdienu. Tiesas procesā
pret restorāna īpašnieku komponisti uzvarēja. Tas
bija viens no gadījumiem, kas lika veidot atbilstošu
likumdošanu, kurā tiek nostiprinātas autoru tiesības.
Ja mēs nerunājam par trešās pasaules
neattīstītākajām un tām pielīdzināmajām valstīm,
tad - JĀ.
Latvijā - Autortiesību likums, pasaulē
- Bernes konvencija. Vispirms savas tiesības jāaizstāv
Tev pašam, bet likuma ievērošanai seko un praktiskās
funkcijas veic autortiesību organizācija (jeb mantisko
tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācija) un
valsts. Protams, svarīgi, lai arī pats autors sekotu
tam, kas notiek ar viņa darbiem, jo Latvijā vien
ir vairāk nekā divi tūkstoši reģistrētu autoru un
Latvijas autortiesību aģentūra AKKA / LAA viena
nespēj izsekot katra autora darbu izmantošanas likumībai
un fiksēt visus pārkāpumus, starp kuriem ir arī
autora vārda neminēšana (tas nozīmē, ka aģentūrai
nav zināmi dziesmas autori, pat ja ir zināmi dziesmas
un grupas, kas to ierakstījusi, nosaukumi).
Tikai autortiesību mantisko tiesību
daļu, un producenti / mūzikas izdevniecības parasti
ļoti vēlas, lai autors tām pārdotu vai pat uzdāvinātu
šīs tiesības, vismaz pēc iespējas lielāku to daļu.
Nekas traģisks, tikai naudu par Tavu
dziesmu atskaņošanu radio, TV u.c. saņems tas, kam
tagad pieder Tavu dziesmu mantiskās autortiesības.
Iedomājies, cik milzīgu naudu Tu esi zaudējis šādā
gadījumā, ja Tava dziesma kļūst populāra, un to
katru dienu spēlē pa radio vairākas reizes! Un,
tā kā mantiskās autortiesības ir spēkā visu autora
dzīvi un vēl 70 gadus pēc viņa nāves, tad arī Tavi
bērni un mazbērni neko nedabūs. Tā karjeras sākumā
ir gadījies Stingam un Latvijā nesen grupai SKYFORGER
- viņi pilnīgi visas savas autortiesības atdeva
Holandes izdevniecībai apmaiņā pret to, ka izdevniecība
izdod viņu diskus.
Jā.
LR likums saka, ka tās ir spēkā visu
autora dzīves laiku un vēl 70 gadus pēc autora nāves.
Ja dziesma publicēta pēc autora nāves, arī tad autortiesības
ir spēkā 70 gadus kopš publicēšanas.
AUTORS
Kas
ir autors?
Tas, kurš radījis vai sacerējis darbu (piemēram,
dziesmu). Vienmēr jāatceras, ka autors ir fiziska
persona. Protams, vienam darbam var būt vairāki
autori, bet tādā gadījumā ir jāuzrāda ne vien
šī autoru kolektīva nosaukums, bet arī katra tā
dalībnieka vārds.
Kāpēc man būtu jāreģistrējas
kā autoram?
Ja Tu vēlies, lai visas Tavas autortiesības tiktu
ievērotas, tas ir jādara. Piemēram, lai Tava darba
izmantotājs zinātu, kam un kādā bankas kontā pārskaitīt
naudu, Tavam vārdam un citiem datiem jābūt pieejamiem,
reģistrētiem.
Vai
es kā autors varu izmantot pseidonīmu vai vairākus?
Vari, tikai tas (tie) ir jāuzrāda līgumā ar autortiesību
aģentūru, bet ieteicams neaizrauties ar pseidonīmu
izgudrošanu, jo tas krietni sarežģī "naudas ceļu
pie autora" (ja, protams, tāds nav Tavs mērķis).
AUTORTIESĪBU
AĢENTŪRA
Kas
ir autortiesību aģentūra, un kādi ir tās pienākumi?
Latvijas autortiesību aģentūra ir bezpeļņas organizācija,
ko dibinājuši autori. Viņi nosaka tarifus, sadales
nosacījumus un aģentūras darbību.
Autortiesību aģentūra:
· veic autoru un viņu darbu reģistrāciju, to pievienošanu
vispasaules datu bāzei;
· saskaņā ar vienotiem tarifiem vienojas ar savas
valsts raid- (tv, radio) stacijām un citām organizācijām
un iestādēm (piem., diskotēkām, bāru īpašniekiem),
kas publiski izmanto darbus, par samaksu, kāda
jāmaksā autoriem;
· visu autoru vārdā slēdz kolektīvus līgumus ar
darbu izmantotājiem, izsniedzot tiem licences
jeb atļaujas izmantot darbus (katram darba izmantotājam
jāsaņem licence);
· ievāc autoratlīdzību un to sadala autoriem;
· seko autortiesību ievērošanai.
Kā
tiek nodrošināta autortiesību aģentūras darbība?
Latvijas autortiesību aģentūrai ir tiesības paturēt
no 10% līdz 25% no savāktās autoratlīdzības.
Vai
nepastāv pretruna starp autoriem un autortiesību
aģentūru?
Aģentūrā pārsvarā strādā algoti darbinieki, nevis
mūziķi vai mākslinieki, bet viņu atalgojums var
augt tikai tad, ja aug iekasētā autoratlīdzība.
Kāpēc
mēs dzirdam visai skeptiskus vārdus par autortiesībām
un autortiesību aģentūru?
Latvija nav izņēmums, visā pasaulē mūziķi bieži
ar neuzticību raugās uz savām aģentūrām. Te ir
vairāki izskaidrojumi, bet viss grozās ap naudu.
Kur nauda (kopumā te ir liela nauda), tur arī
brēka.
Autoriem vienmēr liksies, ka viņi saņem pārāk
mazu autoratlīdzību, bet šovbiznesa uzņēmēji (producenti,
radio, klubu īpašnieki u.c.) ir ieinteresēti maksāt
pēc iespējas mazāku summu par autortiesībām.
Te ir vieta intrigām, kūdīšanai un apmelošanai
no visām pusēm un visos virzienos. Autoram būtu
svarīgi nekrist izmisumā un neatstāt novārtā šo
lauku, jo galu galā tikai katrs pats ir savas
laimes kalējs un padoties nevajadzētu.
Kāda
ir autora un autortiesību aģentūras sadarbība?
Autors slēdz divpusīgu līgumu ar aģentūru, un,
sākot ar līguma noslēgšanas brīdi, viņš ir juridiski
noformēts kā autors un viņa dati tiek ievadīti
vispasaules vienotajā autoru reģistrā (viņa vārds,
pseidonīms, viņa autortiesību aģentūras nosaukums
un dziesmu nosaukumi).
Vai
autoram obligāti jāslēdz līgums ar autortiesību
aģentūru?
Nē, bet, ja viņš to neizdara, tad to naudu, kas
nonāk līdz aģentūrai par viņa darbu izmantošanu,
nav kam pārskaitīt, jo aģentūrai nav zināma ne
autora atrašanās vieta, ne viņa bankas konta numurs.
Kas
paredzēts līgumā, kuru slēdz autors un autortiesību
aģentūra?
Autors aģentūrai ekskluzīvi (izņēmuma kārtā)
nodod visas savas mantiskās tiesības, bet aģentūra
apņemas aprēķināt, iekasēt un izmaksāt autoram
pienākošos atlīdzību, kontrolēt autora radošo
darbu izmantošanas likumību. Kopš šī brīža katram,
kas vēlas izmantot autoru radītus darbus (piem.,
dziesmas), tos publicējot, pavairojot, iznomājot,
pārraidot pa radio vai TV u.t.t., no aģentūras
jāsaņem atļauja jeb licence darba izmantošanai
un jāvienojas par autoratlīdzības samaksas summu
un kārtību.
Tas nozīmē, piemēram, to, ka, ja mana grupa spēlē
koncertu, tad koncerta rīkotājs autoratlīdzību
par mūsu dziesmu publisku izpildījumu nedrīkst
maksāt tieši mums, bet viņam šī nauda (atbilstoši
aģentūras noteiktajam lielumam - tarifam) ir jāpārskaita
aģentūras kontā, un tikai no autortiesību aģentūras
mēs drīkstam saņemt autoratlīdzību. Tādā pašā
veidā būtu jākārto autoratlīdzība par cd vai kasetes
izdošanu, pat ja es pats izdodu savu mūziku. Man
kā izdevējam ir jāmaksā zināma autoratlīdzība
aģentūrai, un es kā autors autoratlīdzību saņemu
pēc tam no aģentūras. It kā neloģiski, liekas
pirmajā brīdī, bet tikai tā autortiesību sistēma
var darboties, ja autors aģentūrai ekskluzīvi
(izņēmuma kārtā) nodod visas savas mantiskās tiesības.
Kas
nepieciešams, lai noslēgtu līgumu ar autortiesību
aģentūru?
Personu apliecinoši dokumenti (pase). Bez tam
AKKA / LAA (Latvijas aģentūra) prasa, lai autoram
jau būtu bijuši publiski izpildīti darbi.
Kas
slēdz līgumu ar aģentūru - grupa vai katrs tās
dalībnieks atsevišķi?
Tikai autors, grupas nosaukums nekur neparādās.
Autoru reģistrs sastāv no autoru vārdiem un dziesmu
nosaukumiem. Ja dziesmu radījusi grupa, tad, reģistrējot
dziesmu, jāuzrāda katra grupas dalībnieka vārds,
nevis grupas nosaukums.
Vai
man obligāti jāslēdz līgums tieši ar Latvijas
autortiesību aģentūru?
Nē, bet autors drīkst slēgt līgumu tikai ar vienu
aģentūru pasaulē. Ieteicams slēgt līgumu ar tās
valsts aģentūru, kurā visvairāk tiek izmantoti
Tavi darbi vai kurā Tu dzīvo (lai izvairītos no
vairākkārtējas nodokļu aplikšanas).
Vai
es varu slēgt līgumu ar autortiesību aģentūru,
ja man vēl nav 16 gadu?
Jā.
Cik
daudz laika, naudas un nervu tas prasa?
Aģentūrā ir laipni darbinieki, un tas neaizņem
vairāk par 15 minūtēm (ja nav jautājumu).
Vai
līgumu var lauzt?
Var.
Kā
aģentūra veido savu autoru dziesmu sarakstu?
Aģentūrā autortiesību īpašnieks reģistrē katru
dziesmu atsevišķā uzskaites lapā. Tajā ir jānorāda
autors (-i), izdevējs, aranžētājs, teksta autors
(ja ir).
IZDEVNIECĪBAS
Kāpēc
gandrīz uz visu kasešu, plašu un CD-u noformējumiem
aiz © zīmes seko gads un izdevniecības nosaukums
(piem., © 2000 MicRec), nevis dziesmu autoru vārdi?
Tāpēc, ka izdevniecības no autora ir ieguvušas
(pērkot vai savādāk) viņa mantiskās autortiesības
vai to daļu. Izdevniecības ir ieinteresētas no
autora iegūt pēc iespējas lielāku šo tiesību daļu,
jo tas izdevniecībai ir papildus ienākumu avots.
Šādā gadījumā izdevniecība saņem naudu ne tikai
par fiziski pārdoto kasešu, CD-u apjomu, bet arī
saņem autoratlīdzību par katru dziesmas publiskās
atskaņošanas reizi, un tas ir stimuls izdevniecībai
izdot darbu. Izdevniecība iegulda naudu, izdodot
autora dziesmas, pretī prasot daļu no autora autoratlīdzības.
Cik
liela autortiesību daļa tiek izdevniecībām?
Pasaulē par normālu tiek uzskatīta prakse, ka
autoram paliek ne mazāk par 50% no autoratlīdzības
par darbu publisko izpildījumu.
Kā
notiek autora un izdevniecības vienošanās?
Visam jānotiek uz rakstiska līguma pamata, tikai
tas ir īsts pierādījums un dokuments. Pirms izdevniecība
jebko izdod, tai ir jābūt rakstiskam līgumam ar
autoru, kurā sīki norādīts:
· kādus tiesību veidus autors nodod administrēt
izdevniecībai;
· cik lielu autortiesību daļu autors nodod izdevniecībai;
· ko autoram garantē izdevniecība;
· kuru (-s) darbu (-s) autors nodod izdevniecībai.
UZMANĪBU! - autoram NAV obligāti jādod izdevniecībai
tiesības uz visiem saviem darbiem, viņš var dot
šīs tiesības uz atsevišķiem darbiem, ne uz visiem,
kas tiks radīti.
Pirms parakstīt šādu līgumu, tas rūpīgi jāpārdomā
(konsultācija ar juristu ir ļoti vēlama), jo tas
var noteikt visu tavu nākotni.
Parasti izdevniecībai nodod tikai jaunus, nesen
sacerētus darbus. Līgumu slēdz par katru darbu
uz noteiktu laiku. Producenti vai menedžeri parasti
cenšas no mūziķiem izkrāpt pēc iespējas lielāku
autortiesību (un blakustiesību) daļu, zinot to,
ka mākslinieki faktiski neorientējas likumdošanā
un juridiskajā praksē.
Slēgt līgumu ar izdevniecību ir jēga tikai tad,
ja tā ir gatava ieguldīt reālus līdzekļus darba
izdošanā un popularizēšanā. Ja visu dari tu pats,
tad - ko darīs izdevniecība? Ārzemju izdevniecības
parasti par autora tiesību administrēšanas iegūšanu
izmaksā avansu, kas kalpo kā garants, ka izdevniecība
patiešām ko darīs, lai ne vien atgūtu ieguldītos
līdzekļus, bet arī iegūtu peļņu.
Kādas
ir izdevniecību attiecības ar autortiesību aģentūru?
Tieši tādas pašas kā ar autoriem. Izdevniecības
tiek reģistrētas autortiesību aģentūrā un reģistrēšanai
iesniedz savu katalogu (izdotos darbus, kuros
izdevniecībai pienākas daļa autortiesību par darba
izmantojumu publiskā izpildījumā).
Ja
man nav līgumu ar izdevniecību, un savus ierakstus
izdodu pats?
Tādā gadījumā izdevējs esi Tu pats, un dziesmas
reģistrācijas anketas ailītē "izdevējs" raksti
savu vārdu vai svītriņu.
Vai
autoratlīdzību par dziesmu publisku izpildījumu
autoram var maksāt izdevniecības?
Nē, to dara vienīgi autortiesību aģentūra, nosūtot
naudu tieši uz abu autortiesību īpašnieku kontiem:
autora un izdevniecības.
PUBLICĒŠANA
Kas nosaka dziesmas publicēšanas / izziņošanas
laiku?
Tās ir autora tiesības. Darba publicēšanai obligāti
ir nepieciešams autora rakstveida līgums ar izdevniecību.
Kad
dziesma ir publicēta?
Tad, kad tās notis vai fonogramma ar autora atļauju
tiek laistas klajā (izgatavotas un pavairotas).
Autortiesību likumā teikts, ka eksemplāru skaitam
jābūt saprātīgā daudzumā, lai apmierinātu publikas
pieprasījumu
TV,
RADIO
Kas
notiek gadījumā, ja dziesmas tiek spēlētas radio
vai TV, bet autoram nav līguma ar autortiesību
aģentūru?
Radio un TV maksā par visām atskaņotajām dziesmām,
neatkarīgi no tā, vai autori ir reģistrējušies
vai nav. Likums pieprasa, lai nereģistrēto autoru
nauda tiktu uzkrāta un glabāta atsevišķā aģentūras
kontā (aģentūras pienākumos ir meklēt šos "nezināmos"
autorus). Ja 3 gadu laikā autors neatrodas, par
naudas "atlikuma" izlietojumu lemj autortiesību
aģentūra, iekļaujot tās kārtējā sadalāmo izmaksu
summā vai izmantojot citiem mērķiem pārstāvēto
autoru interesēs.
Kas
notiek, ja manu dziesmu atskaņo ārvalstu raidstacijas?
Tas pats, kā kad to atskaņo Latvijas raidstacijas
- tās pārskaita autoratlīdzību uz savas valsts
autortiesību aģentūru. Pēc tam aģentūra, vadoties
pēc pasaules dziesmu autoru saraksta, atrod to
autortiesību aģentūru, ar kuru autori slēguši
līgumu, uz to tad arī pārskaita naudu. Autors
naudu no ārzemēm vienmēr saņem tikai no savas
aģentūras.
Cik
daudz es varu cerēt saņemt, ja vienu manu dziesmu
publiski atskaņo vienu reizi?
Viss atkarīgs no tarifa, pēc kura maksā konkrētā
organizācija, kas izmanto darbu. Tarifi atkarīgi
no izmantojuma vietas (radio, diskotēka, kinofilma,
parāde
), darba žanra, skanēšanas ilguma, radio
vai TV potenciālās auditorijas plašuma un tamlīdzīgiem
rādītājiem. Piem., Latvijas radio, kas raida tikai
Latvijā, maksās desmitiem vai varbūt pat simts
reižu mazāk kā maksā BBC, kas raida visā pasaulē.
1999.gadā Latvijas Valsts radio par trīs minūtes
garu dziesmu samaksāja aptuveni 0.75 Ls (puse
tiek teksta, otra - mūzikas autoram).
Kā
radiostacijas, TV nosaka, kurš sarakstījis kuru
dziesmu un kam ir jāpārskaita nauda?
Tās dziesmu autoru vārdus atrod uz uz kasetes,
cd noformējuma.
Ja
dziesmu autoru vārdi nav atrodami?
Piedodiet. Diskžokejs atskaitē ierakstīs grupas
nosaukumu, bet uz autortiesību aģentūru pārskaitītā
autoratlīdzība par šo dziesmu iegulsies t.s. "neatšifrēto"
autoru sarakstā un kontā. Aģentūra veido grupu
repertuāra katalogu, bet tas ir papildizziņai,
jo uz aģentūru attiecas darbs ar autoriem, ne
izpildītājiem. Ja autors neatrodas, nauda tiek
par labu "zināmajiem autoriem".
Ir
dzirdēts apgalvojums, ka vairākas Latvijas raidstacijas
ļoti nelabprāt atskaņo tādu mūziķu (grupu) dziesmas,
kuriem ir līgums ar autortiesību aģentūru.
Šāda jautājuma nostādne bija izplatīta agrāk,
kad Latvijā tikko atsākās autortiesību jomas sakārtošana
un par autortiesībām nebija īstas sapratnes pat
raidstaciju īpašniekiem un menedžeriem.
Kā jau vairākkārt esam minējuši, autortiesībām
ir pakļauti visi darbi (kamēr nav beidzies 70
gadu termiņš), neatkarīgi no tā, vai autori ir
zināmi un vai viņiem ir līgums ar aģentūru. Aģentūra
pārstāv visus ārvalstu autorus Latvijā. Par visu
šo darbu publisku izmantošanu ir jāmaksā.
Protams, ja raidstacijas īpašnieki vienlaicīgi
ir arī autori, viņi ir ieinteresēti spēlēt savas
(savu draugu dziesmas), tādējādi vairojot savu
popularitāti un autoratlīdzības summu.
NAUDA
(AUTORATLĪDZĪBA)
Vai
vienīgā iespēja saņemt autortiesību naudu par
dziesmu publisku atskaņošanu ir, slēdzot līgumu
ar autortiesību aģentūru?
Jā, tā tas ir visā pasaulē, un tas ir viegli
saprotams - iedomājieties, kas būtu, ja katrs
dziesmas autors vēlētos individuāli vienoties
par autoratlīdzību ar katru radiostaciju, TV kanālu
vai diskotēku. Tāpēc katrā valstī visus autorus,
arī ārzemju, pārstāv autortiesību aģentūra.
Kā
es saņemšu naudu no aģentūras, ja man nav konta
bankā?
Aģentūra naudu pārskaita tikai uz kontu, to var
atvērt aģentūrā bez maksas.
Vai
visās valstīs maksā par visām publiskajām atskaņošanas reizem?
Attīstītākajās maksā, vai vismaz cenšas. Eiropas
Savienībā, uz kuru Latvija pretendē, maksā, šo
valstu ienākumi no t.s. intelektuālā īpašuma izmantošanas
(tai skaitā arī autortiesībām) sastāda līdz 6%
no iekšzemes kopprodukta.
Vai
visas Latvijas radio un TV stacijas patlaban maksā
autoriem par katru darba pārraides reizi?
Diemžēl, nē. Šobrīd Latvijas autortiesību aģentūra
AKKA / LAA tiesājas ar vairākām Rīgas raidstacijām,
kuras nemaksā autoratlīdzību, kaut gan mūzika
ir 70 - 80 % no to raidlaika.
Kas
vēl, neskaitot radiostacijas un TV, maksā atlīdzību
autoriem?
Maksā restorāni, diskotēkas un lielveikali, ja
tajos tiek atskaņota mūzika ("dzīvā", radio, TV
u.tml.).
Obligāti ir jāmaksā producentiem un izdevniecībām
par katras kasetes, cd izdošanu (arī par katru
jaunu pārizdošanu); koncertu un festivālu organizatoriem
arī par dziesmu "dzīvo" izpildījumu; fonotēkām
par fonogrammu iznomāšanu;
Producents / mūzikas
izdevniecība ir pirmā atbildīgā persona, kurai
jāmaksā par autortiesībām.
Latvijas autortiesību aģentūra saka, ka dažos
valsts rajonos jau maksā visi izmantotāji.
Kā
veikali uzskaita atskaņotās dziesmas?
Skaidrs, ja veikalā cauru dienu skan radio, iespējams,
pat vairākas programmas, nav iespējams uzskaitīt
katru dziesmu un iesniegt aģentūrai sarakstu,
tāpēc autortiesību aģentūra sadala naudu saskaņā
ar radio programmām un / vai dziesmu popularitātes
tabulām (topiem). Tas pats attiecas uz diskotēkām.
Cik
bieži aģentūra pārdala naudu un ieskaita manā
bankas kontā?
Ne retāk kā reizi gadā.
INTERNETS
Kas
notiek ar mūziku, kas atrodama Internetā?
Arī Internetā atrodamā mūzika pakļauta tiem pašiem
likumiem un autortiesībām. Interneta specifika
ir tā, ka tajā jau tagad atrodas ļoti daudz nelegāli
ievietotas mūzikas (bez autoru, producentu un
izpildītāju piekrišanas), un to ļoti bieži iespējams
iegūt bez maksas. Pret to cīnīties ir ļoti grūti.
Tiek uzskatīts, ka tas nes miljonus un miljardus
zudumu mūzikas industrijai un valstij, jo cilvēks,
kas iegūst mūziku no Interneta bez maksas, nemaksā
ne autoriem, ne producentiem, ne izpildītājiem,
viņš arī nemaksā nodokļus valstij. Tas ir viens
no galvenajiem jautājumiem, par kuru šodien lauza
galvas autortiesību organizācijas, valsts institūcijas
un mūzikas korporācijas.
Vai
man ir tiesības Internetā ielikt savu mūziku un
pārdot to, ja man ir līgums ar autortiesību aģentūru?
Jā, bet par katru Internetā ievietotu darbu vai
jebkāda garuma fragmentu autortiesību aģentūra
no katras konkrētās mājas lapas vai portāla īpašnieka
iekasēs autoratlīdzību saskaņā ar pieņemtajiem
tarifiem.
Bet
ja dziesma vai fragments pieejams bez maksas?
Ja dziesma ir ievietota Internetā un ir publiski
pieejama, tā tiek pielīdzināta publiski izpildītam
darbam, tātad Interneta lapas īpašniekam jāmaksā
arī šajā gadījumā. Tiesa, šobrīd Latvijas autortiesību
aģentūrai AKKA / LAA vēl nav apstiprināti attiecīgie
tarifi.
FONOGRAMMAS
NOFORMĒJUMS
Vai
uz kasetes, Lp, CD,
noformējuma obligāti jānorāda:
AUTORU VĀRDI, zīmes © un (p) ("c" un "p" aplītī)
un "savas" autortiesību aģentūras nosaukums?
Nē, bet praksē tas ir ieteicams. Ja autors rūpējas
par savām tiesībām, viņš gādās, lai viņa mūzikas
izdevējs uz kasetes, cd noformējuma norādītu minēto
informāciju, jo tikai tā naudiņa atradīs Tevi.
To nosaka likums. Ja autoru vārdi nav zināmi,
ļoti grūti noteikt, kam jāpārskaita nauda, jo
aģentūra to pārskaita fiziskām personām nevis
grupām vai ansambļiem (bez tam, nav teikts, ka
tieši noformējumā minētā grupa ir sacerējusi visas
dziesmas). Protams, autoram ir tiesības palikt
anonīmam, bet tādā gadījumā viņam neviens neko
nemaksās.
VAI? KO?
KĀPĒC?
Ko
nozīmē jēdzieni darba publiska "atskaņošana",
"izpildīšana", "retranslēšana"?
Darba izmantošana publiskās vietās, vai arī vietās,
kas pieejamas katram sabiedrības loceklim (viesnīcas
istaba, ēdnīca, diskotēka u.t.t.), neatkarīgi
no tā, vai darbu spēlē grupa vai radio, TV, magnetofons
u.t.t. Par katru tādu darba izmantošanas gadījumu
ir jāmaksā autoratlīdzība (par katru dziesmu,
kas kaut vai reizi ir spēlēta radio, diskotēkā
vai koncertā). Par publisku pasākums netiek uzskatīts
tad, ja tajā piedalās vienīgi vienas ģimenes locekļi,
tāpat autoratlīdzība netiek iekasēta par valsts
oficiālo ceremoniju un baznīcu dievkalpojumu laikā
atskaņotajiem skaņdarbiem.
Kāda
ir mana atbildība, ja es publiski atskaņoju vai
izpildu citu autoru dziesmu?
Ja Tu publiski spēlē vai atskaņo citu autoru
dziesmas vai to fragmentus (kā mūziķis, diskžokejs,
veikala īpašnieks u.t.t.), Tev, Tavam menedžerim
/ producentam vai zāles īpašniekam par to ir jāmaksā
zināma summa autortiesību aģentūrai (atkarībā
no esošajiem tarifiem). Bez maksas Tu vari spēlēt
nopirktos diskus tikai sev, varbūt arī savai draudzenei,
draugam, bet ne diskotēkā vai klases vakarā.
Kas
jāievēro spēlējot, ierakstot un izdodot citu autoru
dziesmas vai to fragmentus?
Jāmaksā tās autoram un mūzikas izdevniecībai,
kas izdevusi ierakstu, bet vispirms ir jāsaņem
atļauja no autora un blakustiesību īpašniekiem
(izpildītājiem, fonogrammas producentiem) izmantot
šo fragmentu (-us). Dziesmas autoram visas tiesības
nedot šo atļauju, piem., ja viņam nepatīk jaunais
aranžējums.
Ko
darīt, ja autori ir tālu vai pat miruši?
Jāiet uz savas valsts autortiesību aģentūru un
caur to jākārto visas formalitātes.
Kāda
ir dziesmas aranžētāja loma?
Arī aranžējuma autors (-i) tiek uzskatīts par
autortiesību īpašnieku un var pretendēt uz zināmu
autoratlīdzības daļu (tās lielumu parasti nosaka
oriģināldarba autors). Rokmūzikā šis gadījums
nav īpaši bieži sastopams, jo grupa parasti izpilda
un aranžē pati savas dziesmas (tātad dziesmas
mūzikas, teksta un aranžējuma autori ir vieni
un tie paši cilvēki).
Vai
tas tiesa, ka veikali maksā zināmu summu no katras
pārdotās kasetes, cd autortiesību aģentūrai, ja
tās autoriem ir līgums ar aģentūru (tādā veidā
paaugstinot cenu)?
Nē. Veikali nemaksā autortiesību aģentūrām par
fonogrammu (kasešu, plašu, cd) pārdošanu.
Kas
būtu jāzina koncertu rīkotājiem?
Pirmkārt, koncerts ir darbu publiska atskaņošana,
par ko ir jāmaksā autoratlīdzība (ja tiek atskaņoti
aizsargāti darbi). Otrkārt, jums ir jābūt visu
atskaņoto darbu sarakstam un jums ir pienākums
to uzrādīt Latvijas autortiesību aģentūrai, esat
gatavi, ka tā no jums varētu pieprasīt autoratlīdzību.
Autori, kas noslēguši līgumu ar aģentūru, nedrīkst
saņemt autoratlīdzību "pa tiešo" no koncerta rīkotājiem,
šīs funkcijas veic aģentūra.
Ko
man darīt, ja man liekas, ka manas autortiesības
tiek pārkāptas?
Sūdzies savai autortiesību aģentūrai, ja vajag
- ej uz tiesu.
Grupu
līgumos ar menedžeriem, producentiem, izdevniecībām
parasti tiek minēts autortiesību jautājums. Ko
man darīt, ja es to visu īsti labi neizprotu,
un man nav vēlmes iedziļināties?
Ir ļoti jāuzmanās, parakstot jebkādu līgumu,
jo menedžeriem, producentiem u.c., kas dzīvo no
mūziķu radītā, ir tieksme apkrāpt māksliniekus,
un autortiesību joma tam ir ļoti piemērota, jo
tā ir sarežģīta. Tev ir tiesības pirms līguma
parakstīšanas iegūt līguma kopiju un aiziet konsultēties
pie juristiem, pieredzējušākiem mūziķiem vai uz
autortiesību aģentūru.
Kur
var iegūt sīkāku informāciju par autortiesībām?
Latvijas Autortiesību likumā (atrodams arī Internetā,
TORŅA lapā http://www.tornis.lv/at/).
Grāmatā "Autortiesības" (izdevniecība AGB, Rīga,
1997). Interneta portālā "Latvijas autori un viņu
darbi" (http://www.autornet.lv).
Latvijas
autortiesību organizācijas adrese un darba laiki
AKKA/LAA ("Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju
aģentūra / Latvijas autortiesību aģentūra")
Rīga, Čaka 97, LV - 1011
Darba laiki: 10.00 - 17.00 (darbdienās)
tel 7315626, 7506131
fakss 7315620