Par:
Brošūru Autortiesības
Izdevējs: Tornis sadarbībā ar AKKA-LAA
Komentāri:
© GUNTARS RAČS /slīpajā tekstā 2002-02-07/
. Var lasīt arī Autoru darbu izdevniecības "Izdevniecība
MicRec" mājas lāpā http://micrecmusic.lv
Komentāri par komentāriem:
© JĀNIS DAUGAVIETIS /sarkanajā
tekstā, 2002-02-10/
Dažas piebildes I:
© G.RAČS /slīpajā
tekstā 2002-02-11/
Dažas piebildes II:
© JĀNIS DAUGAVIETIS /sarkanajā
tekstā, 2002-02-22/
© G.RAČS /slīpajā
tekstā 2002-02-25/
Sveiki
,
Iepazīstoties ar neatkarīgās izdevniecības Tornis
un autoru aģentūras AKKA-LAA izdoto bezmaksas
brošūru, man radās sajūta, ka brošūras izdevēji
pieļāvušas vairākas kļūdas šajā īsajā tekstā.
Mani komentāri seko brošūras tekstam
Paldies. Vienmēr patīkami
saņemt jebkāda veida atsauksmes par padarīto,
it īpaši no autoritātēm.
Kāpēc gandrīz uz visu kasešu, plašu un CD-u
noformējumiem aiz © zīmes seko gads un izdevniecības
nosaukums (piem., © 2000 MicRec), nevis dziesmu
autoru vārdi?
Tāpēc, ka izdevniecības no autora ir ieguvušas
(pērkot vai savādāk) viņa mantiskās autortiesības
vai to daļu. Izdevniecības ir ieinteresētas
no autora iegūt pēc iespējas lielāku šo tiesību
daļu, jo tas izdevniecībai ir papildus ienākumu
avots. Šādā gadījumā izdevniecība saņem naudu
ne tikai par fiziski pārdoto kasešu, CD-u apjomu,
bet arī saņem autoratlīdzību par katru dziesmas
publiskās atskaņošanas reizi, un tas ir stimuls
izdevniecībai izdot darbu. Izdevniecība iegulda
naudu, izdodot autora dziesmas, pretī prasot
daļu no autora autoratlīdzības.
Nopietna kļūda. Uz CD un audiokasešu noformējuma
ar burtu © 2000 Mikrofona Ieraksti tiek norādīts
kurai IERAKSTU KOMPĀNIJAI ( Un nevis autora
darba IZDEVNIECIBAI) pieder konkrētās ierakstu
fonogrammas oriģināls. Savukārt ar burtu (p)
tiek apzīmēta KOMPĀNIJA kura ir konkrētās fonogrammas
vai fonogrammu programmas PUBLICĒTĀJA/IZDEVĒJA
un publicēšanas gads. Un tas nebūt nenozīmē,
ka šī KOMPĀNIJA būtu ieguvusi jebkādas tiesības
no fonogrammās ierakstītajiem autoriem, jo IERAKSTU
KOMPĀNIJAS slēdz līgumus ar IZPILDĪTĀJIEM nevis
autoriem ( ar atsevišķiem izņēmumiem). Respektīvi
brošūras autori nav spējuši atšķirt AUTORU darbu
IZDEVNIECĪBU no IERAKSTU KOMPĀNIJAS. (G.Račs)
Jāatzīst, nebiju iedziļinājies
atšķirībās, kādas pastāv starp terminiem IZDEVNIECĪBA
un IERAKSTU KOMPĀNIJA, tāpēc pieņemu aizrādījumu,
tomēr pieļauju, ka joprojām arī juristu u.c.
speciālistu kopienā pastāv dažādas šo jēdzienu
interpretācijas.
Paldies, tas ir jautājums, par ko mēs domāsim
un ko pētīsim.
"Kā notiek autora un izdevniecības vienošanās?
Visam jānotiek uz rakstiska līguma pamata, tikai
tas ir īsts pierādījums un dokuments. Pirms
izdevniecība jebko izdod, tai ir jābūt rakstiskam
līgumam ar autoru, kurā sīki norādīts:
· kādus tiesību veidus autors nodod administrēt
izdevniecībai;
· cik lielu autortiesību daļu autors nodod izdevniecībai;
· ko autoram garantē izdevniecība;
· kuru (-s) darbu (-s) autors nodod izdevniecībai.
UZMANĪBU! - autoram NAV obligāti jādod izdevniecībai
tiesības uz visiem saviem darbiem, viņš var
dot šīs tiesības uz atsevišķiem darbiem, ne
uz visiem, kas tiks radīti.
Pirms parakstīt šādu līgumu, tas rūpīgi jāpārdomā
(konsultācija ar juristu ir ļoti vēlama), jo
tas var noteikt visu tavu nākotni.
Parasti izdevniecībai nodod tikai jaunus, nesen
sacerētus darbus. Līgumu slēdz par katru darbu
uz noteiktu laiku. Producenti vai menedžeri
parasti cenšas no mūziķiem izkrāpt pēc iespējas
lielāku autortiesību (un blakustiesību) daļu,
zinot to, ka mākslinieki faktiski neorientējas
likumdošanā un juridiskajā praksē.
Slēgt līgumu ar izdevniecību ir jēga tikai tad,
ja tā ir gatava ieguldīt reālus līdzekļus darba
izdošanā un popularizēšanā. Ja visu dari tu
pats, tad - ko darīs izdevniecība? Ārzemju izdevniecības
parasti par autora tiesību administrēšanas iegūšanu
izmaksā avansu, kas kalpo kā garants, ka izdevniecība
patiešām ko darīs, lai ne vien atgūtu ieguldītos
līdzekļus, bet arī iegūtu peļņu.
Man nav saprotams lietotais termins IZKRĀPT?
Es to uztveru to kā apvainojumu visām autoru
darbu izdevniecībām pasaulē, kuras pēc brošūras
autoru domām ir krāpnieki. Arī autortiesību
aģentūras par savu darbu iekasē līdz pat 25%
no autoram pienākošās atlīdzības. Tad kāpēc
gan arī tos nenodēvēt šajā vārdā? Autoru darbu
izdevniecības patiesi maksā arī avansus, taču
to nekad nesagaidīt no autoru aģentūrām kuras
tikai pārdalot naudu saņem lielus procentus
neieguldot darba veicināšanā ne santīma. (G
.Račs)
Lūdzu atvainošanos, tas
tiešām ir pārāk skarbi teikts. Starp citu, arī
TORNIS (un es personīgi), kā izdevniecība un
kompānija, ir viņu - krāpnieku- starpā. Teksta
teikums Producenti vai menedžeri parasti cenšas
no mūziķiem izkrāpt pēc iespējas lielāku autortiesību
(un blakustiesību) daļu noteikti brošūras atkārtotajos
izdevumos tiks mīkstināts uz: Producenti vai
menedžeri N E R E T I cenšas no mūziķiem izkrāpt
pēc iespējas lielāku autortiesību (un blakustiesību)
daļu.
Vai autoratlīdzību par dziesmu publisku izpildījumu
autoram var maksāt izdevniecības?
Nē, to dara vienīgi autortiesību aģentūra, nosūtot
naudu tieši uz abu autortiesību īpašnieku kontiem:
autora un izdevniecības.
Jā. Var gan, ja vien autors nav līguma attiecībās
ar autoru aģentūru un tādu joprojām ir daudz.
Apgalvot, ka to dara vienīgi autortiesību aģentūra
ir nepatiesi un maldinoši.(G. Račs)
Jāpiekrīt, ka jautājums
un / vai atbilde nebija formulēts precīzi.
Šajā gadījumā galvenokārt bija domāts tas gadījums,
kad dziesma tiek atskaņota pa radio / TV. Kā
zināms, šobrīd Latvijas raidorganizācijas autoratlīdzību
maksā vienai organizācijai - autortiesību aģentūrai
AKKA/LAA (kura šo naudu ieskaita tieši konkrēto
autortiesību īpašnieku - autoru un izdevniecību
- kontos).
Iespējams, ka citur pasaulē notiek arī savādāk,
un, iespējams, arī Latvijā daudzi vēlas savādāku
sistēmu, bet tas jau ir cits jautājums, un citi
atbilžu varianti.
TV, RADIO
Kas notiek gadījumā, ja dziesmas
tiek spēlētas radio vai TV, bet autoram nav
līguma ar autortiesību aģentūru?
Radio un TV maksā par visām atskaņotajām dziesmām,
neatkarīgi no tā, vai autori ir reģistrējušies
vai nav. Likums pieprasa, lai nereģistrēto autoru
nauda tiktu uzkrāta un glabāta atsevišķā aģentūras
kontā (aģentūras pienākumos ir meklēt šos "nezināmos"
autorus). Ja 3 gadu laikā autors neatrodas,
par naudas "atlikuma" izlietojumu
lemj autortiesību aģentūra, iekļaujot tās kārtējā
sadalāmo izmaksu summā vai izmantojot citiem
mērķiem pārstāvēto autoru interesēs.
Vēl ne reizi visas AKKA-LAA pastāvēšanas
vēsturē nav notikusi atlikuma izmaksa iekļaujot
tās kārtējo sadalāmo izmaksu summā , bet nenoskaidrotās
atlīdzības summas ir patiesi ievērojamas un
nav skaidrs, kāpēc tās netiek sadalītas starp
autoriem, kā to paredz likums.(G. Račs)
Varbūt Jums ir taisnība, bet mēs (TORNIS) neesam
šī komentāra adresāti.
Kas notiek, ja manu dziesmu atskaņo ārvalstu
raidstacijas?
Tas pats, kā kad to atskaņo Latvijas raidstacijas
- tās pārskaita autoratlīdzību uz savas valsts
autortiesību aģentūru. Pēc tam aģentūra, vadoties
pēc pasaules dziesmu autoru saraksta, atrod
to autortiesību aģentūru, ar kuru autori slēguši
līgumu, uz to tad arī pārskaita naudu. Autors
naudu no ārzemēm vienmēr saņem tikai no savas
aģentūras.
Daļēja patiesība. Autoru darbus ārvalstu
autoru aģentūrās reģistrē autoru darbu IZDEVNIECĪBAS,
norādot arī % sadalījumu starp autoriem un IZDEVNIECĪBU.(G.
Račs)
Atkal jāsaka, ka neesmu
jurists, nespēšu autoritatīvi oponēt. Tāpēc
jājautā speciālistiem: vai tiešām autoru darbu
izdevniecības spiestas katra savu repertuāru
reģistrēt 200 pasaules valstu autoru aģentūrās,
ja pieņemam, ka katrā valstī ir tikai viena
tāda?
Kā radiostacijas, TV nosaka, kurš sarakstījis
kuru dziesmu un kam ir jāpārskaita nauda?
Tās dziesmu autoru vārdus atrod uz kasetes,
cd noformējuma.
Pilnīgs absurds. Iedomājoties vien kāds ir
skaits tās mūzikas kura Radiostacijās un TV
nonāk pavisam citādā veidā, kā iegādājoties
CD vai TV filmas veikalā vien taču ir skaidrs,
ka tas var būt tikai viens no veidiem. Eksistē
autoru darbu datu bāzes ar kurām operē autortiesību
aģentūras un izdevniecības kur parasti pēc dziesmas
nosaukuma un pat pēc izpildītājiem un dziesmām
speciāli piešķirtajiem ISRC kodiem var noteikt
autortiesību īpašniekus. Paskatieties Izdevniecību
publiskajās datu bāzēs Internetā , kur darbu
piederību iespējams atrast pēc publicēšanas
gada, izpildītāja, teksta autora, mūzikas autora
un izdevēja. Tāpat normālām autortiesību aģentūrām
ir publiskās Interneta datu bāzes kur atrodama
visa nepieciešamā informācija un pat kontakti.
Piemēram ASV autortiesību aģentūra ASCAP datu
bāze:(www.ascap.com <http://www.ascap.com>).
Jāņem vērā , ka informācija uz audiokasetes
un CD var būt arī kļūdaina, kā tas nereti gadās
pat lielākajām ierakstu kompānijām Latvijā.
Lai arī tas nav bijis darīts speciāli, tomēr
šādas kļūdas nav retums un tas bieži vien ir
tāpēc, ka reālais darbu reģistrs nevienam nav
pieejams publiski. (G. Račs)
Jā, tas ir tikai viens
no veidiem, līdz šim - izplatītākais, kā mēs
uzskatām, it īpaši, ja mēs runājam par situāciju
Latvijā (un mēs to darām!).
Jā, autortiesību aģentūrai AKKA/LAA ir savas
datu bāzes, arī citiem ir, bet tas nenozīmē,
ka 1) tās ir pieejamas visiem mūzikas publiskajiem
izmantotājiem; 2) tajās šobrīd ir apkopots pietiekoši
liels info apjoms par Latvijas mūziku, autoriem,
izpildītājiem utt. Piemēram, ar minēto starptautiskā
indeksa ISRC piešķiršanu Latvijā līdz šim neviens
nav pilnvarots nodarboties.
Un ja mēs runājam par jaunajām (unsigned -
esošām bez jebkādiem līgumiem ar izdevniecībām)
grupām un autoriem, kam pirmām kārtām ir domāta
šī brošūra, par kādiem starptautiskajiem indeksiem
un datu bāzēm te var runāt? Diskžokejam vienīgais
info avots ir viņa rokās - grupas CD, tāpēc
ir svarīgi, lai uz tā būtu pēc iespējas pilnīgāka
informācija (esmu bijis radio žokeja lomā, un
zinu, kādā situācijā grupa nostāda mani, ja
es spēlēju viņu dziesmu, bet uz CD ir rakstīti
tikai dziesmas un grupas nosaukums, un tos es
dzirdu pirmo reizi).
Paldies par piezīmi, ņemsim to vērā nākamajos
brošūras izdevumos, ja tas Latvijā tiešām būs
kļuvis aktuāli.
"Ja dziesmu autoru vārdi nav atrodami?
Piedodiet. Diskžokejs atskaitē ierakstīs grupas
nosaukumu, bet uz autortiesību aģentūru pārskaitītā
autoratlīdzība par šo dziesmu iegulsies t.s.
"neatšifrēto" autoru sarakstā un kontā.
Aģentūra veido grupu repertuāra katalogu, bet
tas ir papildizziņai, jo uz aģentūru attiecas
darbs ar autoriem, ne izpildītājiem. Ja autors
neatrodas, nauda tiek par labu "zināmajiem
autoriem".
Un tas notiek tikai tāpēc, ka mūsu aģentūra
nepilnīgi veic savu darbu. Katrā normālā autortiesību
aģentūrā ir cilvēki kuru tiešais uzdevums ir
noteikt izmantoto autoru darbu reālos autorus
pēc izpildītājiem un dziesmu nosaukumiem. Katrā
ziņā ierakstīt nenoskaidrotos autorus kopējā
katlā un pateikt paši vainīgi, ka DJ nenorādīja
jūsu vārdu ir augstākā mērā bezatbildīgi attieksmē
pret autoru. Taču šī brīža situācija Latvijā
pierāda, ka mūsu autortiesību aģentūrai ir daudz
izdevīgāk veidot šo kopīgo katlu kurā ienāk
nauda par nenoskaidrotajiem autoriem un sadalīt
šo naudu vēlāk pēc saviem ieskatiem, tā vietā
lai pieliktu visas pūles lai nauda nonāktu pie
reāli izmantotā autora.
Tā atkal ir piezīme citām
institūcijām un organizācijām.
Grupu līgumos ar menedžeriem, producentiem,
izdevniecībām parasti tiek minēts autortiesību
jautājums. Ko man darīt, ja es to visu īsti
labi neizprotu, un man nav vēlmes iedziļināties?
Ir ļoti jāuzmanās, parakstot jebkādu līgumu,
jo menedžeriem, producentiem u.c., kas dzīvo
no mūziķu radītā, ir tieksme apkrāpt māksliniekus,
un autortiesību joma tam ir ļoti piemērota,
jo tā ir sarežģīta. Tev ir tiesības pirms līguma
parakstīšanas iegūt līguma kopiju un aiziet
konsultēties pie juristiem, pieredzējušākiem
mūziķiem vai uz autortiesību aģentūru.
Nebūtu slikti zināt, ka arī māksliniekiem
ir tieksme apkrāpt IERAKSTU KOMPĀNIJAS, bez
tam tieši autors ir tas , kurš pārtiek no naudas
kuru tam sarūpējusi izdevniecība vai ierakstu
kompānija izdodot viņa ierakstu un darot to
pieejamu riskējot ar reālu naudu nevis ar intelektuālo
potenciālu kura vērtība rodas tikai tad, kad
darbs ir materializēts. Mani vairāk uztrauc
brošūras rakstītāju attieksme uzskatot Izdevniecības
un Ierakstu Kompānijas par krāpniekiem kā tādiem.
Saprotu, bet šī brošūra
tika rakstīta, raugoties no autoru viedokļa,
un tās autors šoreiz pārstāv citu domāšanas
virzienu, tas sakņojas marksismā. Varam tikai
atkārtot Marksu: kapitālisms ir netaisnīga iekārta,
kurā kapitālisti (piem., izdevniecības, jo īpaši
multinacionālās korporācijas jeb lielfirmas,
kuru meitas uzņēmums ir, piemēram, tas pats
MIKROFONS) paverdzina strādniekus (autorus un
mūziķus).
Tāda ir autora pozīcija, kura kādreiz varētu
arī manīties, piem., uzkrājot lielāku gadu nastu
vai arī korumpējoties.
Jānis Daugavietis, sabiedriskā organizācija
TORNIS [www.tornis.lv]
Mans rezumē- Autoriem kaitīgs buklets
Guntars Račs
Paldies par komentaru
maniem komentariem.
Dazas piebildes
uzsakataji diskusijai un taviem komentaariem:
1. Man prieks,
ka spejat atzit savas kluudas, vienigi domaju,
ka taas
labot buus gruti, jo buklets ir nodrukaats,izplatiits
un izlasiits.
2. Par registraciju.
Nav problemu. Mes registrejam vienaa kopiigaa
datu baazee savus publiceetos darbus, bet sho
datu baazi izmanto musu
lidzizdeveju kompanijas visaa pasaulee regsitreejot
darbus un %
sadaliijumu katraa konkretajaa valstii. Bet
, kas attiecas uz ISRC
kodiem, tad Tev nav taisniba ( vai tam kursh
tev to saciija), jo
piemeram Mikrofona Ieraksti jau otro gadu pieshkir
savus IRSC kodus
saviem ierakstiem. Tas notiek sadarbiibaa ar
BPI agenturu un jebkura
kompanija kurai tas ir svariigi var sazinoties
ar sho agenturu sanemt
savu kodu. Mikrofona Ierakstu starptaustiski
registretais kods ir
LVA10-00-00000 ( beidzamie cipari mainaas atkariba
no dziesmam). Tas,
ka to nelieto citas kompaanijas ir tikai sho
kompaaniju nolaidiiba.Kas
attiecas uz "unsigned" artistiem,
tad veel jo vairaak ir maz iespeeju,
ka lidz vinam nonaks jebkaada nauda no tavas
diskoteekas, jo nebuus jau
taa CD bukleta no kura norakstiit autora vaardus,
jo neviens vinu CD
nebuus izdevis. Lidz ar to velreiz gribu iebilst,
ka CD vai albuma
apvaaks nav galvenais autora piederiibas raadiitaajs,
bet peec dziesmas
nosaukuma vien un arii peec izpildiitaaja, naudu
sadaloshajai
organizaacijai butu jaatrod arii autors, ja
vien to kaads veelas
dariit.Respektivi, tas kuram tas butu jadara
( aut.agentura) to nevelas
dariit atstaajot visu atbildibu uz Izdevniecibaam
un Ierakstu
kompaanijaam. Nozelojami un negodiigi.
3. Ar Marksismu
patiesi man nav nekaa kopiiga un paldies Dievam.
Ja
jebkursh darba devejs ir paverdzinatajs, tad
es patiesi labaak skaitos
vergturis, neka dzivoju anarhijaa vai komunismaa.
Tachu savaa zinjaa
arii autori un izpilditaji ir Izdevniecbu un
Ierakstu
Kompaniju paverdzinaataaji, liekot taam straadaat
vinu labaa.(Es to daru
jau 10 gadus) un parasti vienoshanaas notiek
"uz savstarpejas
ieintereseetiibas un izdeviiguma pamata",
nevis "pieliekot autoram
pistoli pie deniniem" un liekot parakstiit
liigumu. Atshkiriibaa no
AKKA-LAA piedaavaatajiem liigumiem, kuri ir
nodrukaati , pavairoti un
nav mainaami, visi izdevniecibu autoru ligumi
un ierakstu ligumi tiek
parakstiti peec tam, kad abas puses ir izdariijushas
tajos vinupraat
nepiecieshamos labojumus.Uzsveru-abas puses.
Un visbeidzot,
velejos pateikt, ka es esmu priecigs par uzsakto
diskusiju, kura var buut noderiiga abaam puseem.
Tachu ja mees runaajam
par ideologijaam, tad palaujoties uz savu un
savu senchu beediigo
pieredzi es esmu stingri noleemis ciinities
pret jebkaadaam
Marksisma-Leninisma izpausmeem shajaa valstii,
kurus uzskatu ne vien par
bezatbildiigiem, bet pat par noziedziigiem.
Parak daudz upuru tas ir
prasiijis un var veel prasiit.
Ar cienu
Guntars Račs
Labdien,
GUNTAR
Paldies
par meilu. Diskusija turpinās.
Sveiks Janis,
Paldies par komentaru maniem komentariem.
Dazas piebildes uzsakataji diskusijai un taviem
komentaariem:
1. Man prieks, ka spejat atzit savas kluudas,
vienigi domaju, ka taas labot buus gruti, jo
buklets ir nodrukaats,izplatiits un izlasiits.
Par katru
no brošūras 60+ jautājumiem var uzrakstīt grāmatu
un strīdēties gadiem, mūsu uzdevums bija maksimāli
īsi un lakoniski aptvert visu autortiesību jomu,
tāpēc viegli saprast, ka mēs nevarējām iedziļināties
katrā jautājumā, apskatīt katra gadījuma iespējamos
"n" variantus.
2. Par registraciju. Nav problemu.
Mes registrejam vienaa kopiigaa datu baazee
savus publiceetos darbus, bet sho datu baazi
izmanto musu lidzizdeveju kompanijas visaa pasaulee
regsitreejot darbus un % sadaliijumu katraa
konkretajaa valstii. Bet , kas attiecas uz ISRC
kodiem, tad Tev nav taisniba ( vai tam kursh
tev to saciija), jo piemeram Mikrofona Ieraksti
jau otro gadu pieshkir savus IRSC kodus saviem
ierakstiem. Tas notiek sadarbiibaa ar BPI agenturu
un jebkura kompanija kurai tas ir svariigi var
sazinoties ar sho agenturu sanemt savu kodu.
Mikrofona Ierakstu starptaustiski registretais
kods ir LV-A10-00-00000 ( beidzamie cipari mainaas
atkariba no dziesmam). Tas, ka to nelieto citas
kompaanijas ir tikai sho kompaaniju nolaidiiba.Kas
attiecas uz "unsigned" artistiem,
tad veel jo vairaak ir maz iespeeju, ka lidz
vinam nonaks jebkaada nauda no tavas diskoteekas,
jo nebuus jau taa CD bukleta no kura norakstiit
autora vaardus, jo neviens vinu CD nebuus izdevis.
a) gāja
runa par radio.
b) "unsigned" nozīmē to, ka ārtistam
nav līguma ar major leiblu, pie kam viņam var
būt līgums ar jebkuru no indie leibliem.
c) ja ārtistam nav līguma pat ar kādu no mazajām
izdevniecībām (indie pasaulē pārsvarā gadījumu
vienošanās ir mutiska), savu mūziku viņš var
izdot pats, vai nu dibinot savu izdevniecību,
vai arī iztiekot bez tādas formalitātes.
d) CD nav izdots tikai tādā gadījumā, ja tā
tirāža ir 20000 eks., arī 20 kopijās pavairots
albūms ir albūms.
Lidz ar to velreiz gribu iebilst,
ka CD vai albuma apvaaks nav galvenais autora
piederiibas raadiitaajs, bet peec dziesmas nosaukuma
vien un arii peec izpildiitaaja, naudu sadaloshajai
organizaacijai butu jaatrod arii autors, ja
vien to kaads veelas dariit.Respektivi, tas
kuram tas butu jadara ( aut.agentura) to nevelas
dariit atstaajot visu atbildibu uz Izdevniecibaam
un Ierakstu kompaanijaam. Nozelojami un negodiigi.
Dīvaina
interpretācija, bez tam atkal jājautā: kāds
tam sakars ar 'Autortiesību' brošūru?
3. Ar Marksismu patiesi man
nav nekaa kopiiga un paldies Dievam. Ja jebkursh
darba devejs ir paverdzinatajs, tad es patiesi
labaak skaitos vergturis, neka dzivoju anarhijaa
vai komunismaa.
Tachu savaa zinjaa arii autori un izpilditaji
ir Izdevniecbu un Ierakstu Kompaniju paverdzinaataaji,
liekot taam straadaat vinu labaa.(Es to daru
jau 10 gadus) un parasti vienoshanaas notiek
"uz savstarpejas ieintereseetiibas un izdeviiguma
pamata", nevis "pieliekot autoram
pistoli pie deniniem" un liekot parakstiit
liigumu. Atshkiriibaa no AKKA-LAA piedaavaatajiem
liigumiem, kuri ir nodrukaati , pavairoti un
nav mainaami, visi izdevniecibu autoru ligumi
un ierakstu ligumi tiek parakstiti peec tam,
kad abas puses ir izdariijushas tajos vinupraat
nepiecieshamos labojumus.Uzsveru-abas puses.
Un visbeidzot, velejos pateikt, ka es esmu priecigs
par uzsakto diskusiju, kura var buut noderiiga
abaam puseem.
Jautājums
par pusēm ir interesants. Uzskatu, ka ir trīs
lielākās "puses":
a) autori;
b) viņu darbu izmantotāji (radio, izdevniecības,
menedžeri, producenti u.c., kuri gūst peļņu
ekspluatējot autorus);
c) autortiesību aģentūra.
'Kungi kaujās, kalpiem birst zobi' - tāda diemžēl
ir prakse. Autori klusē, viņu vārdā runā izdevniecības
un autortiesību aģentūra.
Tachu ja mees runaajam par
ideologijaam, tad palaujoties uz savu un savu
senchu beediigo pieredzi es esmu stingri noleemis
ciinities pret jebkaadaam Marksisma-Leninisma
izpausmeem shajaa valstii, kurus uzskatu ne
vien par bezatbildiigiem, bet pat par noziedziigiem.
Parak daudz upuru tas ir prasiijis un var veel
prasiit.
Minēts bija
tikai marksisms.
Ne mirkli nešaubos, ka kapitālisma upuru skaits
ir daudzkārt lielāks, un viņu (upuru) rindas
turpina pagarināties.
Ar cienu
Guntars Racs
Izdevējs
un producents G.Račs apgalvo: "Autoriem
kaitīga brošūra." Ko domā jaunie un līdz
šim autortiesībās neizglītotie autori, kuriem
ir domāta šis darbs?
Ar cieņu,
J.Daugavietis
2002-02-22
|